#HATTYÚDAL

#hattyúdal
Időpont: 
2015, június 26 - 17:00

Kolozsvári Állami Magyar Színház

#hattyúdal
Csehov után

KERESZTES SÁNDOR
ALBERT CSILLA
GYÖRGYJAKAB ENIKŐ
ÖTVÖS KINGA
& CSÍSZÉR JÓZSEF GÁBOR, IFJ. CSÍSZÉR JÓZSEF, DEÁK ATTILA, ERDŐS ENDRE, FÁBIÁN MIHÁLY, GYÖRFFY ZSOLT, HUNYADI MELINDA, KEREKES ZSOLT, MOLNÁR TIBOR, OPREA ÉVA, PLATZ JÁNOS

Rendező: SINKÓ FERENC
Rendezőasszisztens, dramaturg: VAJNA NOÉMI
Díszlettervező: CARMENCITA BROJBOIU
Jelmeztervező: BOCSKAI GYOPÁR
Zene: bodoki-halmen kata
Animáció: TÖRÖK TIHAMÉR
Speciális effektek: BORSOS LEVENTE
Ügyelő: GYÖRFFY ZSOLT

Az öregedés folytán megváltozik az agy mérete, az érrendszer és az észlelés. Az évek múlásával az agy folyamatosan húzódik össze, a változások molekuláris szinten és alaktanilag is észlelhetők. Az agyi érkatasztrófák, a fehérállomány sérülései és a demencia veszélye szintén megnő, akárcsak a memória gyengülése vagy a neurotranszmitterek és a hormonok szintjének a változásai.
A korral a csontok mérete és sűrűsége csökken, minek következtében gyengébbek és törékenyebbek lesznek. A test alacsonyabb lesz.
Az izomszövetek ritkulnak és az izmok merevebbekké válnak. A bőrsejtek száma csökken. A kollagénveszteség miatt ráncok alakulnak ki. A nap okozza a legtöbb bőrbántalmat, beleértve az öregedési foltokat és a bőrrákot.
A tüdő sokat veszít a rugalmasságából és a mellkas merevebbé válik. Ha valaki korábban dohányzott, az évek múlásával a légzése nehézkesebb lesz.
A székrekedés gyakoribb a felnőtteknél. A húgyhólyag kontrolljának a megszűnése vagy csökkenése szintén gyakori.
A szexuális vágy, a szokások és a teljesítmény megváltozik. A nők esetében a hüvely szárazsága kellemetlenné teheti a szexuális érintkezést. A férfiak esetében az impotencia lesz gyakori.
40 éves korára majdnem minden felnőtt szemüveget visel. A 60 évesek és annál idősebbek egyharmada különböző hallássérüléstől szenved.
A szégyenérzet, a sebezhetőség, a nosztalgia, a depresszió, a magány és elszigeteltség érzése, a céltalanság és az identitás elvesztése, a halálfélelem szintén jelentős szerepet játszanak idősebb önmagunk elfogadásában.
Te talán kivétel vagy?

Sajtóvisszhang

„Az előadást, mintegy aktualizálva, egy Facebook-üzenet formájában kínálják a közönség számára: #hattyúdal. Megnyitod, hogy megnézd, ugyan megint mi juthatott a fiatal rendezők eszébe, és csodákra bukkansz. Elvarázsol, mint egy ólomüveg-ablak.”
Adrian Țion: Előadás-függelék a Hattyúdalhoz
Liternet, 2015. március

„A #hattyúdal összművészeti alkotás: bizonyos mértékben felfüggeszti a szószínházi hagyományt, a mozgás, a zene (bodoki-halmen kata) és a vizuális effektek (Borsos Levente, Török Tihamér) egybeolvasztásával képes nemcsak érzelmi és értelmi, de érzéki szinten is hatást kelteni. Az előadás központi szereplője az öregedő színész (Keresztes Samu), akivel különböző dolgok történnek: megtapasztalja a média, a siker és a nők (Albert Csilla, Györgyjakab Enikő) vonzáskörét, szembesül saját határaival, életére, pályájára reflektál. Az egymást meglepetésszerűen követő etűdök a beszéd, látvány, ének és szótlanság váltakozásával épülnek fel, de nem szolgálnak egy lineárisan elmondható, klasszikus történettel, inkább impressziók, pillanatnyi élmények érzetét keltik (dramaturg: Vajna Noémi). Meddő próbálkozás, a varázs kiirtása lenne kronologikusan leírni a produkció egyes etűdjeit; a humor, a részvét, az empátia és az önreflexió azonban átitatja valamennyit, és ezáltal olyan közelivé teszi a találkozást, hogy az az érzésünk támad: valóban egy bezárt színházban maradt színész intim pillanatainak vagyunk a megfigyelői, a vallomás, az élettel való elszámolás rezignáltsága pedig nekünk és értünk, a mindenkori nézőnek szól.”
Kovács Bea: Új vizeken járunk
Szabadság, 2015. március 19.

„A testtel való identitásjáték az előadás egyik eszköze. Látunk hatásos technikai bravúrokat: a színpadi csöndben és sötétségben hirtelen kigyúlnak a reflektorok apró csillagai, ijesztő mozgásba kezdenek a sötét térben. Az ismét bekövetkező csendben a színész léptei válnak hallhatóvá, majd megszólal egy hang, mintha előadás előtti bemelegítésre készülne. Egy pillanatra az üres tér, a szavakon túli világ válik költészetté, melyben testet ölt a zene.”
Szabó Réka: Nincsen semmiféle szent művészet
Erdélyi Riport, 2015. április 17.

A Kolozsvári Állami Magyar Színház az Európai Színházi Unió Tagja.
Igazgató: Tompa Gábor
www.huntheater.ro

Az előadás ideje: 2015. június 26. (péntek) 17 óra
Helye: Rákóczi-Stúdió
Időtartama: 1h 20’ szünet nélkül
Belépőjegy: 1.500.- Ft